Jak powszechnie wiadomo, klienci uzależniają swoje decyzje zakupowe w dużej mierze od wyglądu danego towaru oraz jego ekspozycji na sklepowej półce. Nie jest zatem zaskoczeniem, że coraz więcej firm przykłada ogromną wagę do tego, jak prezentują się opakowania na ich produkty. Najpopularniejszymi materiałami, z jakich wykonuje się obecnie opakowania, są karton i plastik. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Jeśli stoicie przed decyzją odnośnie do wyboru Waszego firmowego opakowania, to zapraszamy do dalszej lektury, w której przedstawiamy porównanie obu opcji.
Na sklepowych półkach coraz częściej można spotkać kartonowe opakowania różnych produktów. Mimo że w ostatnich kilkudziesięciu latach plastik zdominował rynek, to powoli trend ten się odwraca. Wpływ na to ma wiele czynników, jednak kluczową sprawą wydają się zmiany klimatu i bardziej świadome decyzje zakupowe podejmowane przez konsumentów.
Wady i zalety kartonowych opakowań
Do podstawowych zalet opakowań z kartonu z pewnością zaliczymy mniej szkodliwy wpływ na środowisko naturalne, jak i możliwość poddania ich recyklingowi. Karton z łatwością można użyć ponownie, a jego obróbka nie jest tak kosztowna, jak w przypadku tworzyw sztucznych. Kartonowe opakowania są również chętnie wybierane przez konsumentów, ze względu na fakt, że można je później łatwo wykorzystać w domu, na przykład jako pojemniki na różne drobiazgi w szafie lub nawet ozdobny kuferek na półce. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia. Kartonowe opakowania w łatwy sposób zmienią się w elegancki dodatek, gdy zostaną oklejone wyszukanym papierem kolorowym, taśmą czy grubym sznurkiem. Kolejną ogromną zaletą tego rozwiązania jest stosunkowo niska cena. Karton nie jest drogim materiałem, zatem wybór opakowania z tego tworzywa nie wyniesie fortuny. Co jeszcze zaliczymy do zalet opakowań z kartonu?
- Wytrzymałość;
- Lekkość;
- Możliwość wykonania opakowania w dowolnym rozmiarze i kształcie.
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, karton ma również swoje wady. Kluczową kwestią jest brak odporności na wodę. Kartonowe opakowanie nie posłuży zatem do transportu cieczy czy produktów półpłynnych, a co więcej w kontakcie z deszczem ulegną całkowitemu zniszczeniu.
Czy warto inwestować w plastikowe opakowania?
Plastikowe opakowania stanowią z kolei idealne rozwiązanie dla towarów mokrych. Plastik nie reaguje z wodą, zatem z powodzeniem może być wykorzystywany jako opakowanie dla napojów, jogurtów, czy mleka. Co więcej, pozwala on na szczelne zamknięcie, w związku z czym dany produkt na dłużej zachowa swoją świeżość i nie wysuszy się. Jest to oczywiście szczególnie istotne w branży spożywczej. Plastikowe opakowanie gwarantuje również dużą odporność na różnego substancje chemiczne, przy zachowaniu niewielkiej wagi. Opakowania plastikowe mogą także przyjmować różne kształty, rozmiary, czy kolory, wszystko według preferencji klienta. A co w takim razie zaliczymy do wad plastiku? Z całą pewnością szkodliwy wpływ na środowisko. Tworzywa sztuczne w małej części poddawane są recyklingowi i to one uważane są za głównego winowajcę zaśmiecającego naszą planetę.